Væskebalance

juni 18th, 2014

Husker du at drikker nok vand? Vand holder dig sund og er af stor betydning for dit helbred.

Læger og ernæringsrådgivere anbefaler, at vi skal drikke mindst 1½ og gerne op til 2-3 liter vand om dagen. Du skal drikke endnu mere, hvis du fx træner eller har en daglig hård og fysisk aktivitet på dit arbejde.

Over 70% af din krop består af vand. Vand er vigtigt i enhver kropslig funktion, da vand benyttes uafbrudt i alle livets processer. Du kan kun overleve nogle få dage uden vand, hvorimod du kan overleve mange dage uden at få mad.

Alligevel er der stadig mange, der ikke får nok væske – altså vand. Og konsekvensen er, at de går rundt og er dehydreret.

Dehydrering medfører en følelse af træthed, vægtforøgelse, dårligt immunforsvar, langsommere genvinding af kræfter efter fysisk arbejde eller træning og en forøget risiko for sygdomme som kræft, gigt, hjerte/karsygdomme, astma, allergi, for tidlig ældning osv. Din urin er en god indikator for, om væskebalancen er i orden. Den bør være klar eller kun let gullig. Er urinen meget gul, er det et tegn på væskemangel.

Får du nok vand og har du en god hydrering beskytter du dine knogler og led. Vand transporterer næringsstoffer rundt i kroppen, udskiller giftstoffer, regulerer kropstemperaturen og forstærker kroppens naturlige healingsproces.

Når du træner, skal du have fokus på dit væskeindtag. For at præstere optimalt skal du være i væskebalance, inden du går i gang med træningen. Under træning skal du drikke lige så meget væske, som du mister. Og efter træning skal din krop have væske for at genvinde vækebalancen. Drik derfor:

  • ½ liter væske et par timer før din træning
  • løbende under træning fx 1-2 dl hvert 15. minut
  • 0,5-1 liter umiddelbart efter træning
  • drik vand med jævne mellemrum i de efterfølgende timer

Kort sagt så hjælper en god væskebalance i kroppen med til at holde dig ung, smuk og sund.
Rigtig mange mennesker drikker alt for lidt vand – sørg for, at du ikke bliver en af dem.