Når musen bider

april 12th, 2017

Det kan være rigtig hård kost for dit helbred, hvis du time efter time er en flittig bruger af kontormusen ved skærmarbejde. Men med lidt omtanke og små daglige øvelser kan du modvirke ømhed og smerter i dine arme, håndled og nakke.

  • Prøv at lade musen få fri og væn dig til at bruge genvejstaster
  • Skub dit tastatur ind på bordet, så du kan hvile underarmene foran
  • Brug eventuelt musen inde foran tastaturet
  • Dine overarme skal hvile ned langs siden med albuerne ind til kroppen

Små pause-øvelser

Stræk musearmen
Stil dig med fremadrettede arme. Læg dine håndflader mod hinanden og pres først dine fingerspidser på den ene hånd bagud, så du mærker et stræk i underarmen fra albuen ned til hånden. Hold strækket i 10 sekunder. Gentag øvelsen med den anden arm/hånd.

Nik til naboen
Træk din hage ind til brystet, så der kommer dobbelthage. Hold hagen inde samtidig med at du drejer hovedet mod højre og venstre. Lav gerne små nik i yderstillingerne.

Håndklem og træk
Før armene tæt frem foran brystet og grib fat i dine fingre. Træk i fingerspidserne og hold trækket i 10 sekunder. Gentag øvelsen et par gange.