Av min nakke

juni 1st, 2017

Sydkystens Sportsklinik

Døjer du med hold i nakken, ømhed eller spændingshovedpine, er stabiliteten og muskelbalancen omkring din nakke ikke særlig god. Det er vigtigt, at du forsøger at finde ud af om det er en skade, sygdom eller blot spændinger i muskulaturen, der giver dig smerterne. (Har du gentagne hold i nakken, kan det nemlig være en discusprolaps).

Et hold i nakken kan opstå af flere årsager:

• Pludseligt opstået skade
  • Forkert eller uheldig sovestilling
  • Træk og kulde
  • Spændinger opbygget over længere tid – forkert arbejdsstilling
  • Slidgigt og piskesmæld
  • Overanstrengelse fx ved træning

Massage kan ofte hjælpe – det løsner op i musklerne

Det er primært måden du sidder, står eller bevæger dig på, der skaber de muskulære ubalancer i ryg og nakke. Dermed opstår der en ond cirkel: Din gå, sidde, eller arbejdsstillingen skaber muskelspændinger – spændingerne trækker din nakke i en retning, der belaster den mere – det øger derved muskelspændingerne osv.

Sådan behandler jeg hold i nakken

Jeg arbejder i dybden med den muskulatur, der er spændt op og bruger både dybdegående massage og triggerpunktsmassage. Når der med massagen skabes god varme, en øget blodcirkulation og smidighed i vævet, lindrer det typisk.

Derhjemme kan du lindre et hold i nakken ved at:

• Bruge is på nakken 2-3 gange om dagen. Is dæmper smerten. Læg en ispose på de ømme nakkemuskler i 5-10 minutter og gentag evt. hver time (læg et viskestykke mellem huden og isposen). Når der opstår et hold i nakken, samles der væske, og denne væske er vigtig at få væk igen – væske forværrer smerten og sænker helingen.
  • Have fokus på din vejrtrækning. Din vejrtrækning kan lindre et hold i nakken med det samme. Den sørger også for at afspænde de spændte muskler og lirker nakkehvirvlerne lidt fri igen.
  • Bevæge din nakke, så meget som du kan. Bevægelse holder blodcirkulationen og resten af nakken bedst muligt i gang.

Effektive øvelser til nakken
Link til Gigtforeningens website, hvor du finder mange gode og effektive øvelser til at forebygge og lindre nakkesmerter: