Spændingshovedpine

juli 26th, 2017

Sydkystens Sportsklinik

En spændingshovedpine er en konstant pressende smerte i hovedet. Du vil føle, at der sidder et “spændebånd” rundt om dit hoved eller som om noget presser i begge sider af hovedet. Ved spændingshovedpine føler du dig ikke “syg” og utilpas med fx kvalme og opkastninger, som det ofte er tilfældet ved en migræne. En spændingshovedpine forværres ej heller ved fysisk aktivitet.

Du kan få spændingshovedpine af både fysiske og psykiske spændinger. Det er vigtigt, at du finder ud af, hvorfor du har spændingshovedpine for at kunne gøre noget ved årsagen. Er det spændinger i skuldre- nakkemuskler, dårlig søvn, dårlige arbejdsstillinger, skærer du tænder, stress eller et for stort pilleforbrug.

Som her og nu smertelindring kan du drikke noget vand, få frisk luft eller sove.

Hvis du er øm i musklerne omkring skuldre/nakke er stræk- og udspændingsøvelser for nakke, hals og arme en rigtig god lindring.

  • Drej dit hoved til siden, så din hage peger ud mod spidsen af din ene skulder og nik langsomt hovedet ned mod skulderen. Du vil kunne mærke et stræk i nakkeledet. Gentag udspændingen til den anden side.
  • Lad dit hoved falde ned mod skulderen, mens du fortsat kigger fremad. Sænk skulderen og mærk et stræk, der strammer på halsen. Gentag til anden side.
  • Løft dine skuldre op til ørene og hold dem deroppe, mens du tæller til ti. Sænk langsomt skuldre så langt ned, som de kan komme.

Du kan også lindre din hovedpine ved at bruge dine tommelfingre til at give massage på de ømme steder i kraniekanten. Hold dit hoved med hænderne mens du masserer. Massage i kraniekanten gør muskulaturen blødere og tilfører blod til din hjerne.

Hos en massør kan du få massage af både skuldre, nakke, hals og hovedbund.