Åndedrættet er gratis helse

november 2nd, 2017

Med en god vejrtrækning kan du reducere muskelsmerter og spændinger i skuldre og nakke, hovedpine og andre symptomer.

Du kender det sikkert, når du føler dig presset og stresset: din vejrtrækning bliver hurtig, kort, overfladisk og når ikke ”helt ned i maven”. Men din krop har ikke godt af, at du trækker vejret overfladisk i længere tid.

Et dybt åndedræt hjælper nemlig både din krop og dit sind, så der er mange fordele ved at trække vejret dybt. Lidt firkantet sagt bruger du åndedrættet til at:

  • optage ilt fra indåndingsluften,
  • udskille affaldsstoffer,
  • afslappe dine muskler indefra og
  • skabe bevægelse i mellemgulvet, så spændinger mellem tarme, lever og mavesæk bliver afspændt og masseret. Det giver dig en god fordøjelse.

Når du trækker vejret naturligt, fylder du kroppen med sundhed – ganske gratis. Du kan hurtigt ændre dårlige åndedrætsvaner til det bedre. Træn fx dit åndedræt, når du vågner, kører i bil, tog eller bus, venter i køen i supermarkedet og inden du falder i søvn.

Start med at trække vejret gennem næsen og pust ud gennem munden. Dit åndedræt skal være dybt, langsomt, rytmisk og afslappet – aldrig anstrengt. Læg en hånd på maven og mærk, at ilten kommer helt ned i mellemgulvet og maven, så der bliver mere plads til luften i dine lunger. Du skal kunne mærke, at din hånd bliver skubbet opad. Gentag den dybe vejrtræning 10-20 gange i langsomt tempo.

Vidste du, at en dyb vejrtræning betyder, at 60 % af affaldsstofferne i din krop udåndes gennem munden. 25 % udskiller du gennem huden og kun 15 % udleder du via afføring og urin.

En effektiv vejrtræning er også et plus, når du dyrker motion. Du vil hurtigt kunne præstere mere under fx løb, cykling, svømning mv, hvis du jævnligt træner dit åndedræt.