Snerydning og hold i ryggen

december 15th, 2017

Så døjer vi igen med sne. Med få forholdsregler kan du undgå at døje med ondt i ryggen efter snerydningen af vej, fortov og indkørsel. Snerydning er faktisk sund motion, det forudsætter bare, at du udfører bevægelserne rigtigt. Få gode råd til at undgå problemer med ryggen, når du skovler sne:

Varm kroppen op inden du går ud i kulden
Lav øvelser for at varme musklerne op. Varm fx op med armsving og lette knæbøjninger.

Sørg for at du har nok tøj på
Når du okser rundt med en skovl eller en sneskraber kan du nemt komme til at svede. Og i vinterkulden, kan du forholdsvist hurtigt blive kølet ned, hvilket lettere kan give forstrækninger og overbelastninger. Din ryg og lænd har ikke godt af at blive afkølet, så husk varmt tøj.

Hold pauser og stræk ryggen ud imens
Det er en god ide, at du løbende laver strækøvelse for ryggen, hvis du skal skovle sne i lang tid. Stil dig med let spredte ben. Læg dine hænder i din lænd. Bøj ryggen stille og roligt bagover. Øvelsen kan du gentage 5-10 gange i roligt tempo. Øvelsen aflaster trykket i diskusskiverne i ryggen.

Hold ryggen lige – undgå foroverbøjning
Hvad enten du fjerner sneen med en skraber eller skovl er det vigtigt, at du bøjer i knæ og hofter og holder ryggen lige. Ved foroverbøjning og drej i ryggen, er belastningen størst og dermed også risikoen for overbelastning. Ved blot 15 grader foroverbøjning belaster du den nederste bruskskive med hvad der svarer til et tryk på mellem 100 – 150 kilo.

Undgå at løfte tungt
Hvis du skal løfte og ikke har mulighed for at undgå uhensigtsmæssige stillinger, er det en god ide, at spænde mavemusklerne. Dine mavemuskler vil virke som et korset og er med til at beskytte din ryg.

Av jeg har fået hold i ryggen
Hold i lænden er en af de mest almindelige former for rygproblemer. Der kan være mange årsager til at smerterne pludselig opstår i lænden. Ofte forekommer smerterne efter et løft, en fysisk anstrengelse, en bøjning eller en uvant bevægelse fx en vridning af rygsøjlen. Ved et hold i ryggen kan en eller flere ryghvirvler være fastlåst og din bevægelighed er nedsat. Hvis du får en akut smerte under fx snerydningen, så put is på det ømme sted. En ispose eller en pose med frosne ærter mellem et viskestykke vil fjerne den værste hævelse. Lad isen ligge mellem 15 og 20 minutter og gentag kuldebehandlingerne med mellemrum.
For at få bevægelsen tilbage i ryggen er let aktivitet som fx en gåtur godt for ryggen. Let gang er med til at aktivere rygmusklerne og hjælper til at normalisere ryggens bevægelser.

Det er ikke farligt at have hold i ryggen, men det kan være smertefuldt. Forsvinder smerterne ikke efter et par uger, bør du søge læge.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.