Muskelspændinger

marts 2nd, 2018

Sydkystens sportsklinik

Når muskelspændinger sætter sig fast – en ond cirkel du kan få brudt med træning, udstrækning og massage

Muskelspændinger (myoser) er særdeles hyppige og kan være yderst ubehagelige. Og om årsagen er en forkert arbejdsstilling, gentagne monotone bevægelser, pludselig overbelastning, overtræning, kulde og træk, slidgigt – eller du blot har forsømt at passe på dig selv og din krop – så er det en god idé at få løsnet op for muskelspændingerne.

Når du bruger dine muskler, spænder de. Bruger du dine musklerne for meget og forkert, oparbejder de for meget spænding. Når musklen er spændt kan blodet ikke trænge ind i hele musklen – og der ophobes affaldstoffer. Affaldsstofferne er det, der giver ømhed i musklen. Ømheden forårsager yderligere spænding, ny næring kan ikke tilføres musklen og den onde cirkel er godt i gang.

I nogen tilfælde kan dine muskelspændinger skabe såkaldt udstrålende smerter. Det kan fx være spændinger i nakke/skulderregionen, som kan give dig hovedpine, mens spændinger i balleregionen kan give smerter i dit baglår. Udstrålende smerter skyldes triggerpunkter, der er samlinger af nerveender i musklerne. Når dine musklerne bliver hårde og spændte irriteres triggerpunkterne i musklerne, og via en mekanisme, som man endnu ikke kender, overføres smerten til fx det nærliggende ben eller den nærliggende arm.

Kom muskelspændingerne til liv
Al konditionstræning – gang, løb, roning og cykling – øger generelt din smertetærskel og kan bedre tilstanden. Koncentreret træning af det ømme muskelområde, strækøvelser samt udspænding af musklen kan eventuelt hjælpe dig af med smerterne, ellers vil massage kunne lindre symptomerne.

Inden du strækker ud kan du med stor fordel varme musklen op. Du kan anvende elektrisk varmepude, varmedunk eller andre varmepakninger. Når musklen er varm, er du klar til at lave dine strækøvelser.

Stræk ud, så din muskel spænder af og tillader blodet passage ind til de mindste fibre i musklen.

• Stræk ud flere gange dagligt.
• Hold udstrækningen i ca. 30 sek.
• Start og slut udstrækningen nænsomt.
• Udstrækningen må ikke ske i ryk.

Akupunktur og massage kan opløse spændinger og affaldsdepoter og har derfor en lindrende og i visse tilfælde en helbredende effekt. Spændingerne dæmpes, immunforsvaret aktiveres og blodgennemstrømningen øges.

En massage må gerne kunne mærkes – det er dér effekten bedst opnåes. Derfor vil du også ofte føle ømhed i tiden efter massagen, men den grundige behandling vil hurtigt medføre en følelse af lethed og afslapning i muskulaturen.